26/10/2017

Case study: redesign portálu ČSA

Přes 10 měsíců práce, víc než pět týdnů optimalizace a 24 hodin finálního deploye. Tolik času strávil společný tým UXáků, designérů a programátorů z nydrle a vývojářského studia Nurun na redesignu portálu Českých aerolinií (www.csa.cz). Portál ČSA je jedním z největších projektů, na kterých jsme za 13 let existence nydrle dělali. Minimálně pokud jde o weby. Unikátní je hlavně technickým řešením postaveným na CMS platformě Umbraco, pyšní jsme ale i na další věci. Podívejte se sami:

Zjednodušili jsme navigaci a zpřehlednili obsah

Web ČSA dokazuje, že i velká portálová řešení mohou být jednoduchá a uživatelsky příjemná. Po redesignu se uživatel dostane ke všem informacím maximálně na tři kliknutí, text v mnoha případech nahradila infografika. Při navrhování nové navigace a uspořádání obsahu jsme vycházeli z analýzy nejčastějších dotazů z webového vyhledávače i call centra. Díky tomu dostaly prostor informace, které cestující skutečně zajímají.



Zkrotili jsme unikátní CMS

Portál běží na open source systému pro správu obsahu Umbraco. V zahraničí si platformu oblíbily hlavně finanční instituce a další firmy, které na webu uchovávají velké množství informací. V Česku se Umbraco zatím neprosadilo. Nám se s ním ale pracovalo skvěle a už v něm připravujeme další velké projekty. Hlavní předností Umbraca je totiž open source přístup, který umožňuje systém jednoduše rozšiřovat a upravovat pro konkrétní potřeby klienta. Otevřenost a přizpůsobitelnost systému ocení i designéři, kteří díky tomu mohou vytvořit vzhled webu přesně podle svých představ a přání klienta. Systém je uživatelsky příjemný také pro editory obsahu. Tým ČSA dokázal po čtyřhodinovém školení naplnit web v 11 jazycích za 4 měsíce.

Na rozdíl od většiny open source portálových řešení si ale Umbraco zakládá na bezpečnosti. Jeho kód každých 6 měsíců audituje nezávislá bezpečnostní agentura a při vývoji se používají bezpečnostní standardy OWASP, které zajišťují nejvyšší kvalitu tohoto softwaru. Umbraco je navíc postavené na platformě ASP.NET od Microsoftu a dobře si tak rozumí s cloudovou platformou Microsoft Azure. Přípravu infrastruktury v cloudu měli na starost odborníci z Microsoftu, se kterými jsme na projektu spolupracovali.



Vyčistili jsme design

Vytvořili jsme čistý, vzdušný a minimalistický design v korporátních barvách ČSA. To bylo celkem náročné, protože ke kombinaci červené a modré se doplňkové barvy hledají obtížně. Nejvýraznějším prvkem výsledného designu je gradient, který ruku v ruce s aktuálními designérskými trendy.

Zvýšili jsme výkon

Web ČSA běží v 11 jazycích a 41 zemích světa. Ve špičce zvládne obsloužit až 30 000 uživatelů současně. Toho jsme dosáhli pomocí komplexní a robustní architektury, na které jsme spolupracovali s Microsoftem. Nový web ČSA běží ve dvou nezávislých datacentrech. Jedno je dedikované pro Evropu, druhé pro USA a Asii. Celé technické řešení se skládá ze 30 serverů, ve špičce může současně běžet i více než 50 serverů. Díky této architektuře dosahuje web průměrné doby odezvy méně než 200 ms a stránky se načítají rychlostí pod 1,5 sekundy.

Portál se přizpůsobí každému zařízení

Počet lidí, kteří nakupují letenky z mobilních zařízení, rok od roku roste. Redesign webu je plně responzivní a umožňuje tak cestujícím pohodlnou rezervaci letenek na desktopu, mobilu i tabletu. Novou responzivní grafiku, která koresponduje s webem jsme navrhovali také pro rezervační systém.

Celou case study jsme představovali na posledním ročníku konference WebExpo. Na záznam se můžete podívat TADY.

Pavla Nýdrle a Gabriel Zábušek z Nurunu na konferenci WebExpo

Na čem pracujeme teď?

Vývoj webu probíhá několika fázích, jeho spuštěním tedy naše práce zdaleka nekončí. V současné chvíli třeba přizpůsobujeme web pravidlům Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0), díky kterým usnadníme přístup k informacím nejen nevidomým a zrakově postiženým, ale i všem dalším uživatelům stránky. V budoucnu pak plánujeme ladit web k dokonalosti na základě statistik používání, názorů uživatelů i naší osobní zkušenosti.

Až budete plánovat dovolenou nebo zjišťovat informace ke svému letu, mrkněte na www.csa.cz a vyzkoušejte výsledek naší společné práce.


Připravili:
Gita Jílková, PR Specialist
Marko Rumpli, Project Consultant
Martin Velfl, Interaction Designer
Dominik Dvořák, Social Media Specialist

2 comments:

Mauglí said...
This comment has been removed by the author.
Mauglí said...

Zdravím do mému srdci blízkého Nydrle. Pěkná práce, přijměte mé gratulace! Už před časem jsem vám ale chtěl napsat. Profesionální deformace kopíka mi nedá... Rozhodně to neberte prosím jako rýpání, ale hned první věta, kterou si člověk všimne na landing page, není dle mého názoru dobře. Namísto „Do jaké destinace chcete letět?" by mělo být „Do které..." (případně nejjednodušší řešení by bylo napsat: „KAM chcete letět?”) - jelikož vybíráme položky (města) z určitého omezeného seznamu a neptáme se na kvalitu/vlastnost, není zájmeno JAKÝ na místě.

Hezké vysvětlení najdete například zde: http://www.rozhlas.cz/plzen/jazykovykoutek/_zprava/konkurence-a-uzivani-tazacich-zajmen-jaky-a-ktery-v-soucasne-cestine--845635

Web celý by si asi zasloužil copy revizi, ale věřím, že k té se časem třeba dostanete ;)
Do Drtinky zdraví Kuba Ročňák