13/05/2008

Renesance

Testovací film na Stream.cz ve stylu Sin City. Odehrává se v Paříži a futuristickým zpracováním města má ambice dosáhnout Los Angeles z filmu Blade Runner.

07/05/2008

Neumí agentury SM?


Stále se mluví o nástupu sociálních médií (SM), zájem začíná narůstat. Ale umí toto téma vůbec někdo správně uchopit?

Ze studie TNS/Cymfony vyšlo najevo, že marketéři nejsou spokojeni s kombinováním těchto nástrojů v rámci jejich komunikační strategie. Podívejme se na marketingovou komunikaci jako na puzzle, kde SM tvoří pár kostiček, které agentury nejsou schopny složit a ukázat klientovi celkový obraz.

TNS Media Inteligence/Cymfony oslovila více než 60 marketérů v severní Americe, Francii a Anglii, zda se ubírají směrem SM. Bohužel vyšlo najevo, že agentury nedokáží naplnit jejich očekávání. Důvodů je několik, ale dva zásadní. Agentury nemají vlastní zkušenosti s využíváním těchto sociálních sítí a jejich představy při prezentování konceptů se naprosto nesetkají s konečnými výsledky.

Nicméně studie dále říká, že 50 procent dotázaných je přesvědčena o nutnosti tyto aktivity řídit.

Tzn. mít svého aktivního "bloggera", který bude vytvářet kontakt. Dalších 30 procent vidí v sociálních médiích revoluční příležitost. Co ale opravdu krásně vystihuje trend, je studie European Interactive Advertising Association, která uvádí, že více než 50% obyvatelstva Anglie je aktivních v sociálních sítích.

Že by ČR zase pozadu?

Když tyto výstupy porovnám se zkušeností z ČR, tak musím říci, že situace je zde opačná.

Často se setkáváme s názorem, že sociální marketing je převážně pro mladou cílovou skupinu.

Není tomu tak! Je to jen výmluva, jelikož málo lidí z marketingu si to opravdu vyzkoušelo, tím pádem má představu pouze z doslechu a vymezenou část svých rozpočtů dá raději do bannerů, jelikož je to pro ně už vyzkoušená věc.

Sociální sítě mají crossmediální využití přes PR až po zákaznický servis. Dokážou tedy zastřešit veškerá média, zpracovat uživatele, vytvořit kontinuální dialog. Ano toto jsme už všichni několikrát slyšeli, ale proč se tyto praktiky těžko potkávají s porozuměním?

Nebude to tím, že k internetu přistupují klienti jako ke klasickému one way médiu?

Branding, message, claim, positioning a hlavně tlačit na sale. Tak to právě ne!

Uživatel má velice blízko ke křížku, aby zavřel okno prohlížeče, jelikož ho reklama obtěžuje. To není tak, že si odejde na záchod v reklamní pauze a následně pokračuje ve sledování filmu.

Když uděláte moc transparentní reklamní sdělení, snažíte se uživatele násilně přitáhnout, prezentujete klamavou nabídku atd., to jsou všechno fakta, která způsobují rychlý odchod návštěvníka.

Nebojte se povolit uzdy

Není potřeba nějak zásadně tlačit na uživatele, ale ukázat svůj přístup, dát mu volnost. Konec konců se můžete podívat na stránky našeho studia, abyste měli lepší představu. Vše o naší společnosti je osobní formou prezentováno skrze média sociálních sítí. Jsme vám bližší, dokážete si nás lépe představit a máte jednoduše veškerý update o našich aktivitách a realizacích. Víte, co se aktuálně děje, jaká je nálada a případně se můžeme skamarádit.

managing director agentury Nydrle studio

05/05/2008

Louskáček 2007


Získali jsme diplom za shortlist v kategorii Techniques - Interactive | Internet na prestižních cenách Louskáček 2007.

ČMSS využilo audiovizuálního principu na webu

Připravili jsme nový video web, který má za úkol edukovat návštěvníky o jednoduchosti refinancování/přeúvěrování.

Toto nové pojetí prezentace bankovní služby můžete shlédnout na http://www.preuverujte.cz.

Co napsala média:
http://www.e15.cz/byznys/stavebni-sporitelny-vstupuji-do-hypotek-22605/

Amnesty International na stadiónu

NYDRLE studio připravilo netradiční interaktivní petici na podporu aktivit Amnesty International v souvislosti s letními olympijskými hrami v Číně.

Aktivity AI se tento rok zaměřují na problémy lidských práv na území Číny a snaží se maximálně upozornit na přetrvávající problémy s dodržováním lidských práv čínským komunistickým režimem.

Na stránkách www.fandimesvobode.cz je animovaný stadion, kde si každý, kdo chce podpořit svobodu v Číně, personifikuje svůj hlas v petici formou postavičky – fanouška a může jej doplnit o libovolné sdělení. Pokud Vám tedy není lhostejný osud lidí žijících v Číně, nebo se chcete dozvědět něco víc o dané problematice, prosím navštivte tyto stránky a podpořte petici i svým hlasem.

Ostatní off-line média připravila TBWA Praha.

Co napsala média:
http://www.novinky.cz/clanek/139118-cesi-usedaji-do-virtualniho-stadionu-v-boji-za-svobodu-v-cine.html

07/04/2008

Kreativita českého internetu na bodu mrazu

Absence kreativních řešení vyplývá z neznalosti prostředí na všech úrovních marketingového plánování, z obavy o návratnost investice a z neochoty měnit zavedené procesy.


07. 04. 008

Kreativita projektů rodících se na českých doménách je zcela tristní. Český internet je tak zase o kousek pomalejší v běhu za světovou špičkou. Jistě za to mohou i technologické a sociodemografické faktory, jako např. nízká penetrace kvalitního připojení nebo nízká počítačová gramotnost. Problém je však z mého pohledu už u samotných zadavatelů a dále pak v přístupu tradičních agentur.

Design na prvním místě

Už i malí živnostníci zjistili, že design webových stránek připravený před pár lety nadšeným kolegou, který si osvojil základy Photoshopu, již nestačí. Na internetu musí společnost působit stejně profesionálně jako obchodní ředitel na jednání s potenciálním zákazníkem. Stejně jako se nosí hezké a drahé šaty, aby člověk vypadal lépe, tak si i společnosti nechávají připravovat krásné, designově vyvedené webové prezentace. Na tomto bodě bohužel kreativita ve většině případů končí.

Neznalost výjimečně omlouvá

První dojem je důležitý. Pokud budou stránky vypadat špatně už na první pohled, prohráli jsme bitvu po prvním velkém úspěchu - zrealizované návštěvě. Kdo v prostředí internetu "nežije", nemá šanci vědět o posledních trendech. I běžný uživatel internetu snadno zjistí, že na webu už je vše krásně upravené a plné obrázků, dokonce i zvuků a videí.

Odborníci tvrdí, že český internet je 3-4 roky pozadu za světem. Mohlo by se tedy zdát, že pokud lokální společnost zkontroluje webovou prezentaci zahraniční konkurence a jednoduše okopíruje její styl, bude vyhráno. Kromě přístupu jsou v tom však dva další problémy. Za prvé, na internetu v podstatě neexistují hranice, kopírování vás tedy jen schová do davu mezi ostatní a nevyniknete tak ani na lokální úrovni. A za druhé, webovou stránkou aktivity na internetu jen začínají, je to jako když si v domě nalepíte své jméno na zvonek u dveří. Jak dostat zákazníky k vašemu "domu", jaké si pořídit "dveře", co vlastně prezentovat a jak zacházet s návštěvníkem, to už tak jednoduše nezjistíte. Na to už je třeba mít přehled a denně sledovat chování subjektů v prostředí internetu. Ten není jen dalším médiem, je to kanál, kde doslova každý den vznikají nové prostředky a nástroje ke komunikaci.

Konec pasivních "čtenářů"

Internet přináší média interaktivní, a proto by se k němu také mělo tak přistupovat. Není to náhrada papírového katalogu s textem a obrázky, kde můžete navíc uživatele zaplavit vlnou svých oblíbených 30sekundových spotů. Nabízí nové možnosti, kdy lze dát uživateli prostor k vlastní aktivitě, a dokonce jej při tom sledovat a analyzovat jeho zájmy. On si může opravdu užívat vámi připravený obsah a ještě o sobě odhalí spoustu informací.

Internet přináší každý den mnoho nových možností, jak realizovat marketingové aktivity v jejich pravé podstatě. Zjednodušuje cestu k zákazníkovi a zákazníkům cestu k produktům a službám, dává prostor k oboustranné komunikaci, detailním analýzám i přesnému měření návratu investice. Z hlediska marketingu tudíž naprosto ideální nástroj. Proč tedy chybí kreativní řešení, která by se alespoň trochu přibližovala zahraničním standardům?

Důvodů je mnoho: neznalost prostředí na všech úrovních marketingového plánování, obava o návratnost investice, neochota měnit zavedené procesy a spousta dalších. Pokud však nechcete zůstat opravdu pozadu, máte jen jednu možnost - sebrat odvahu a část marketingových rozpočtů a vyrazit mezi spletité sítě www. Dnes není jiná možnost než zkoušet a pečlivě měřit efekt realizovaných projektů právě pro vaši firmu. Je ale třeba plánovat v celém průběhu marketingového procesu, aby nezbylo zase jen na ty bannery, jež kopírují printové kampaně, nebo na webovou stránku nahrazující klasický katalog.

V novém území

Jsme v prostředí neprobádaném a syrovém, kde je ještě velký prostor pro opravdovou invenci a zcela nové postupy. Není to lákavé? Nemusíte nutit celá oddělení, nebo dokonce celou firmu, aby rázem začala hledat příležitosti v digitálním světě. Najděte nějakého mladého zapáleného kolegu a zkuste to s ním. Zkuste třeba Facebook, když zadáte jména svých kolegů, určitě tam jednoho nebo dva najdete. Pokud chcete jít dál, pak už zbývá jen jediné řešení, najít lidi, kteří internetem opravdu žijí, a celou věc konzultovat s nimi. Naštěstí už jsou mezi námi celé skupiny takových lidí, říká se jim digitální agentury.

Autor je creative services manager Nydrle studio.

02/04/2008

Miss World 2006 on-line!

Taťána Kuchařová se svěřila do péče agentury NYDRLE studio, která pro ni vypracovala osobní internetové stránky. Cílem stránek je prezentovat charitativní činnost a modelingové a ostatní pracovní aktivity Taťány Kuchařové.


„Pro vytvoření opravdového 3D prostoru v kombinaci s velkým množstvím fotek, jsme zvolili atraktivní zpracování pomocí technologie Papervision. Návštěvník je tak vtažen do hravého a líbivého obsahu. Stránky jsou koncipovány pouze jako vizitka bez nástrojů tvořící či podporují dialog a extensivní komunikaci s veřejností,“ říká Michal Nýdrle.

„Jsem opravdu ráda, že mé stránky jsou něčím odlišné od většiny webů. Působí moderně a umožní každému si velmi jednoduše, ale zároveň aktivně a zábavně najít, co hledá. Spolupráce s týmem studia NYDRLE byla velice příjemná. Jejich nápad mne okamžitě oslovil pro svou originalitu a k finálnímu zpracování jsme se dobrali naprosto bezproblémově a rychle,“ popsala vývoj stránek Taťána.

www.tatanakucharova.cz

13/03/2008

Iva Frühlingová na videowebu Toni&Guy

Ačkoli v zahraničí jsou již videoweby běžnou praxí, v našich končinách se stále jedná spíše o vyjímku. O webech se širším využitím videa se u nás zatím spíše mluví než koná. Vyjímkou, která vybočuje z českého průměru, je web kadeřnické firmy Toni&Guy, kterým provází Iva Frühlingová. Web vzniknul ve studiu Nýdrle a právě zakladatel tohoto studia – Michal Nýdrle mi odpověděl na několik otázek.



13.03.08
Martin Kalda | www.designportal.cz

25/02/2008

Může "Social Networking" ohrozit Google?

Google a jeho konkurenti by mohli ztratit část z rozpočtů běžně investovaných do reklamy na vyhledávačích, a to právě kvůli stránkám, jako jsou Facebook či Bebo.


25. 02. 08

Počet lidí aktivních na stránkách sociálních sítí pořád stoupá, a proto se neustále mluví o vylepšování funkcionality v rámci těchto stránek. Sociální sítě vědí o svých uživatelích více než třeba Google, Yahoo! či Seznam. Například dokáží přesněji zacílit na jakoukoli cílovou skupinu. Řekněme, že klient potřebuje oslovit muže ve věku 35 - 45, který má rád asijské jídlo. To je přece o hodně efektivněji vynaložená investice než sponzorský odkaz na Googlu.

Jakmile stránky typu Facebook vylepší své vyhledávací a navigační možnosti, bude to znamenat boom pro přesně cílenou reklamu. A toto je fakt, který by z dlouhodobého hlediska mohl ohrozit Google.

V Anglii dokonce sociální sítě začínají předbíhat i tak zažitý nástroj, jako je e-mail. Ze všech navštívených stránek v roce 2007 zaujímají sociální sítě 5,2 %, což je výhra nad stránkami poskytující e-mailové služby, jako jsou Hotmail, Yahoo! či GoogleMail, které dosáhly 4,9 %.

Dalšín důkazem hrozby pro vyhledávače je faktum, že sociální sítě jsou velkým zdrojem návštěv pro hudební, filmové a TV portály, které mají samozřejmě značný reklamní potenciál do budoucna. V roce 2007 tvořily sociální sítě 7,7 % ze všech zdrojů návštěvnosti na portálech tohoto typu. Jediné, co může silně ohrozit budoucnost sociálních sítí, je skutečnost, že lidé do svých profilů umisťují citlivá data. Uvádět adresu a do statusu si napsat, že jste na dovolené, může následně znamenat nemilou zkušenost.

Dalším problémem je to, že účet nelze ani zrušit, respektive uživatelé ho nevidí, ale v databázi zůstává. Z jakého důvodu si např. Facebook drží vaše údaje? Pro případ, že byste se chtěli vrátit? Nebo zde platí tvrzení o "velkém bratrovi"? Ještě že v ČR nemáme žádnou síť tohoto typu, jinak bychom si v kamerovém systému už nemohli užít volnost ani na internetu.


Michal Nýdrle
je managing director společnosti Nydrle studio.

18/02/2008

Buzz marketing jako o život?

Kolem nového filmu Milana Šteindlera je týden po premiéře rušno, a to především na internetu.


18. 02. 007

Kampaň k uvedení snímku vytvořila agentura Uncle - jed-nalo se hlavně o outdoor (plachty, billboardy, plakáty a citylighty v kinech) a rozhlasové spoty, jež namluvil Alexandr Hemala a předává v nich rady povětšinou se sexuálním podtextem. "Myslím, že se jednalo o jednu z mála komplexně pojatých a dobře naplánovaných kampaní pro český film vůbec. Jedním z předpokladů úspěchu byla i ochota a odvaha Fishstone Productions - producenta filmu - i Milana Šteindlera," říká k tomu Tomáš Otradovec z Uncle. Kampaň však současně naplňuje parametry buzz marketingu: porušování tabu (sex), neobyčejnost, vtip, prozrazení (spoty evokující záběry z natáčení).

Život v síti

Na internetové propagaci se vedle Uncle podílelo studio Nydrle. Kromě bannerů a speciální internetové stránky připravili virální spoty: "Nechali jsme šířit 6 krátkých vtipných spotů, které během prvních tří dní před premiérou vidělo necelých 20 tisíc unikátních uživatelů. Vybrané scény z filmu měly vyvolat v uživatelích pocit, že se jedná o tajná data ze střižny," říká k tomu Michal Nýdrle. Kromě toho se ale ještě týden po premiéře šíří jiný virální e-mail, ke kterému se ani jedna z agentur nehlásí - odkazuje na část spotů z oficiální virální kampaně a je samozřejmě k filmu obdivný. PR zpráva o "oficiálních" virálních spotech navíc přišla také až týden po premiéře.

Petice proti, nebo pro?

Na internetu se objevila petice požadující zákaz promítání fil-mu. Může jít o spontánní reakci, stejně jako o součást prezentace (korektní petice by však musela obsahovat údaje o organizátorech a adresy signatářů a nesměla by být spíše diskusním fórem). Odvahu tvůrcům upřít nelze, množství aktivit a sázka na kontroverzní projevy se mohou s cílovou sku-pinou potkat, nicméně rozruch po zveřejnění negativních recenzí spíše naznačuje, že jde o život filmu samotného.


21/11/2007

Bez Facebooku ani ránu, Myspace už není in.

MySpace, jeden z prvních komunitních webů, o kterém se ve velkém začalo diskutovat, byl i jako první součástí některých velkých reklamních kampaní. Ta doba je už ale pryč



Proč? Protože je nepřehledný, nenabízí dostatečnou funkcionalitu a je zahlcen spamem.


To naopak Facebook všem ukázal, o čem je opravdové řešení Web 2.0. Spojil funkcionalitu, virální potenciál, design i přehlednost. Po svém spuštění se začal velice rychle šířit mezi studenty na univerzitách i v ostatních „komunitách“ a nyní registruje 150 tisíc nových uživatelů denně.

Celkový počet uživatelů je již více než 30 milionů, z toho 12,5 tisíc Čechů.

Facebook byl vytvořen jako čistý business nástroj, který přesně ilustruje, co znamená pojem Social Utility, potažmo Social Networking. Je to výborný komunikační prostředek, který nabízí prostor pro prezentaci svých uživatelů, sdružování osobních informací, sdílení fotek a způsob, jak sledovat aktivity svých známých.


Facebook v současnosti nabízí 5,5 tisíce nástrojů. Zde má MySpace hodně co dohánět. Uvidíme, co nabídne ve spojení s Googlem příští měsíc, kdy plánuje spustit novou platformu.


Přes Facebook jsem teprve zjistil, jak je Praha malá. Přes profily svých přátel jsem zjistil, kdo kde byl, jaké filmy má rád, jejich momentální náladu, shlédl fotografie z jejich výletů, spolusdílel jejich zážitky.

Nejzajímavější ale bylo zjištění, když jsem přes přátele svých přátel narazil na společné kamarády, o kterých jsem ani netušil, že se společně znají. Pro zadavatele je právě tohle výborná šance jak budovat a udržovat vztah značky s mladou generací, která se na internetu pohybuje.


To, že má Facebook potenciál, potvrzují i nabízené investice z řad velkých internetových značek.

Yahoo nabídlo za koupi 100% podílu miliardu dolarů a jedním z posledních zájemců je i samotný Microsoft. Nicméně 23 letý Mark Zuckerberg zatím prodej či vstup na burzu cenných papírů neplánuje. Šikovný chlapec.


Myspace byl používán v rámci různých integrovaných kampaní, jako např. LynxJet, Audi, Hornbach aj.

Pokud ale hledáte poněkud serióznější prostředí s daleko širšími možnostmi, neváhejte a oslovte

30 milionů potenciálních zákazníku po celém světe prostřednictvím Facebooku.


Klienti, zamyslete se nad svojí značkou. Kdy konečně zjistíte, že internetové nástroje jsou tou správnou cestou, jak komunikovat s mladou generací?


A vy, marketéři, naučte klienty přijímat netradiční, odvážná řešení. Už bylo dost bannerů a offline mrtvých médií. Vytvořte povědomí o značce u mladé generace. Nástrojů je na to dost, jen je potřeba být kreativní, umět kombinovat a nenabízet zažitý standard.


Jsme tu od toho, abychom posouvali reklamu kupředu.

Záleží na nás, abychom klienta přesvědčili, že věřit profesionálům se mu vyplatí.


Michal Nýdrle

Managing partner

NYDRLE studio

On-line branding

Z nedávného hodnocení vzešel Google jako brand s největším globálním vlivem. Není toto jasný důkaz, že se něco děje? Kde jsou klasické fastfoodové značky, značky oblečení a vůbec všechny ty, které známe z klasické outdoorové reklamy?


21. 11. 007

Jak ovlivní on-line svět váš brand a pozici značky? Například taková Honda nebo BMW to už vědí.

Příklad Honda

Honda nyní demonstruje pokus o dobytí horních pozic v hodnocení brandu s největším globálním vlivem prostřednictvím spojení s Googlem. Zkuste to, vyhledejte si "Honda Used Cars" na Googlu a uvidíte svoji lokalitu s body označujícími volná ojetá auta Honda ve vašem okolí. Díky Googlu byla vytvořena stránka, která se tváří jako www.honda.com, ale ve skutečnosti Google hostuje stránky na adrese honda.googlepages.com. Toto je názorná ukázka zajímavého vývoje a zásadní změny brandingu v prostředí internetu, které ilustruje nová očekávání i chování uživatelů. Reklamu nevnímají pasivně, ale vyhledávají netradiční formy. To potvrzuje fakt, že klasická forma bannerové on-line reklamy již nebude mít dlouhého trvání a argumenty o podpoře brandu jsou už nedostačující (kromě video bannerů, které jsou u nás stále potlačovány ze strany serverů).

Příklad BMW

U BMW se rozhodli pro implementaci Google Local Search a Google Maps. V čem to spočívá? Google a BMW mají společnou vizi uspokojovat uživatele nejvíce inovativními prvky a službami. Nový BMW connected drive koncept spojuje řidiče, auto a okolí, čímž dosáhnete příjemného pocitu z jízdy. Reálné mapy, vyhledávač, synchronizace s mobilem a jednoduché vytáčení kontaktů jsou samozřejmostí. V současné době je kladen vysoký důraz na kreativitu a vhodné mediální umístění, ale s velmi obtížně měřitelným efektem. Je více než jasné, že měřitelnost bude téma následujících let. Marketéři budou požadovat přesnější výstupy a k tomu už klasické peoplemetry nebudou stačit. Ze všech průzkumů vyplývá, že vývoj on-line brandingu tak bude hlavním marketingovým nástrojem příštích let.

Jen slepý nevidí

Naznačený vývoj potvrzují i ubývající čísla TV sledovanosti a snižování rozpočtů do tisku. Proč? Protože právě vztah a výchova mladých jsou pro značky důležité. Mladé lidi už k televizi nedostanete, jelikož s rozšířením IPTV stránek si budou moci organizovat svůj vlastní čas, získávat informace, kdy budou chtít a odkud budou chtít. Toto zase potvrzuje primární cílová skupina uživatelů internetu. Ano, jsou to lidé od 15 do 25 a následně v druhé vlně do 35 let.

Další výhodou on-line prostředí je možnost zatáhnout uživatele do děje, vytvářet vztah se značkou a vyvolávat silný call to action. Uživatel má na webu svobodu najít si to, co chce, a ne to, co je mu tlačeno. Nechme ho si hrát, zkoumat, diskutovat a pátrat.

Najděte 10 rozdílů

Rozdíl mezi on-line brandingem a brandingem klasickým je značný. Spočívá totiž ve volnosti uživatele rozhodnout se. Nenechá se obalamutit, je pro něj velice snadné si najít srovnání či potvrdit informaci. Pokud si informace najde v komunitě kolem vašeho produktu, máte vyhráno. Budoucnost je v navázání dialogu s uživatelem a k tomu musíme vytvářet správné integrované reklamní koncepty a nestavět on-line prostředí na úroveň doplňkového média.

Nyní se začnou dít věci. První on-line generace začala promovat na českých vysokých školách, a to znamená novou krev do našich řad, na pozice marketérů, kreativců atd.

Michal Nýdrle je výkonným ředitel společnosti Nydrle studio.

20/08/2007

Second Life je nuda

Zájem o Second Life připomíná Mars, kde se znenadání objevil vzduch a nikdo si tento poznatek nechce nechat ujít.

20. 08. 007

Každý už asi slyšel o Web 2.0. a v té spojitosti o YouTube, MySpace, social networking, user-generated content, virtual worlds atd. Korporátní marketéři se dívají na 3D komunitu Second life jako na něco nového, kde by neměli chybět.

Lapání po vzduchu

Nejméně 50 velkých mezinárodních společností se do virtuálního světa zapojilo a začalo utrácet miliony. IBM vytvořilo souostroví pro nábor nových zaměstnanců či trénování stávajících. MTV začalo prezentovat své nejznámější pořady "Laguna Beach", "The Hills" a "Pimp my ride" v prostředí Second Life. Playboy si koupil ostrov ve tvaru dobře známého králičího loga. Coldwell Banker otevřeli virtuální realitní kancelář. A z českých firem si například jediná reklamní agentura Proximity Prague koupila vilu a začala publikovat své práce. Zájem o Second Life bych přirovnal k Marsu, kde se znenadání objevil vzduch a nikdo si tento poznatek nechce nechat ujít.

Sex, peníze a obrovský zájem

Second Life reportuje rapidní vzrůst návštěvnosti, a to necelých 9 milionů vytvořených avatarů (profil uživatele ve virtuálním světě). Z toho je pouze 1,6 milionu aktivní. Během posledních 30 dnů se zalogoval jeden milion uživatelů, přičemž celá jedna třetina během posledního týdne. Převážná většina je z Evropy a Asie, pouze 100 tisíc z USA. Kladu si otázku, co zde ti lidé dělají a kdo jsou ti, kteří se do Second Life vracejí?

Když už si stáhnete aplikaci, nejméně tři hodiny strávíte studováním všech možností komunikace, obchodu a vůbec fungování v Second Life, abyste zjistili, že tam toho moc dělat nemůžete. To dokládá fakt, že více než 85 % vytvořených avatarů zůstalo nevyužito. Nejvyužívanější jsou místa, kde můžete zdarma získat peníze či se oddávat virtuálnímu sexu. Návštěvnost Money Island (místo, kde jsou rozdávány peníze) byla 136 tis. uživatelů za jediný den. Sexy Beach (místo s virtuálními sex shopy, striptýzem atd.) za stejný čas navštívilo 133 tis. uživatelů. To jsou obrovská čísla v porovnání s návštěvností ostrovu inovací od IBM s počtem 281 uživatelů během stejného dne jako dvě výše uvedené lokality.

Personalizace podmínkou

Na Second Life je potřeba se dívat jako na průkopníka nového reklamního kanálu. Pro lidi, kteří si pod reklamou představí klasickou 30vteřinovku, je to asi nepochopitelný směr, ale všichni víme, že právě tento tradiční a dlouhou dobu přežívající model už nebude dále fungovat v podobě, ve které ho známe nyní.

Second Life bych přirovnal k cílenému direct mailu, z něhož ihned pochopíte, o co jde. U Second Life je vše prezentováno příjemnější, hravou formou, můžete ovlivnit co, kdy a jak je vám prezentováno. A to je právě zajímavé. Mladí lidé se brání klasickým formám reklamy, a tudíž jsem přesvědčen, že tento nový směr má budoucnost.

Ovšemže se tato virtuální prostředí budou vyvíjet, představte si třeba 3D model MySpace. Prostředí internetu bude do budoucna 3D personalizovaný svět s prvky videa. Váš avatar si jednoduše přeskočí ze Second Life do World of Warcraft a dále. Second Life bude jen jedno z mnoha těchto 3D prostředí. Je nutno poznamenat, že v současnosti jde především o utrácení korporátních peněz za něco, z čeho možná někdy něco bude. Zatím snad nikdo nepředpokládá, že bude prodávat rohlíky a denní tisk skrze Second Life, ale... Nechme se překvapit.

Michal Nýdrle
managing director a partner

Nydrle studio new media marketing