Centrum současného umění DOX
7. dubna - 14. srpna 2017
Kurátoři: Olga Subirós, José Luis de Vicente
Výstava BIG BANG DATA zkoumá vliv a dopady datafikace naší společnosti. Jedná se o fenomén 21. století. Data jsou všude kolem nás, jsou generována průmyslovými technologiemi i jednotlivci prostřednictvím sociálních sítí, mobilních telefonů, bezhotovostních transakcí a GPS. Jsou považována za velkou obchodní příležitost i mocný nástroj k získání pozornosti a vlivu.
Ještě před několika málo lety byla drtivá většina vyprodukovaných dat výsledkem vědeckého nebo průmyslového snažení, ale ve chvíli, kdy se masově rozšířila mobilní technologie a dostupnost internetu, je hlavním tvůrcem dat běžná aktivita nás všech. Vyhledávání, nahrávání fotek, stahování muziky, lajkování příspěvků, přehrávání videí. V roce 2002 nastal zlom, kdy měl svět poprvé více informací uložených v datové formě než v analogové. A v roce 2007 už bylo celých 97 % všech informací uloženo datově.
S tím souvisí i jedna z nejvíce zavádějících metafor – ukládání dat na cloud. Není na něm totiž nic lehkého ani nehmotného. Naopak se z ukládání dat stal těžký průmysl, který dnes spotřebovává více něž 2 % celosvětově vyrobené elektřiny.
Letové dráhy – projekt, který vizualizoval přelet letadel během jednoho dne nad Severní Amerikou. |
Snaha všechno měřit a přesně specifikovat je dnes běžnou praxí a exponenciálně rostoucím průmyslovým odvětvím. Dnes už nejsme jen spotřebiteli dat. Díky naší datové stopě se z nás stává produkt. Z našeho soukromí se tak stává komodita, se kterou se čile obchoduje. Naše data jsou zbožím, které se nakupuje a prodává. Toto systematické shromažďování dat má i odvrácenou tvář a ne vždy slouží šlechetným účelům s vidinou zlepšování našich životů, jak to dokazují politické kauzy okolo WikiLeaks a Edwarda Snowdena.
Přenos vodní hladiny z bóje u západního pobřeží Havaje. Data jsou přenášena real-time a převáděna do této instalace. |
Je snadné uvěřit, že všechny odpovědi se ukrývají v datových centrech. Dostáváme se tak pod nadvládu data centrismu, kdy si představujeme, že každý problém lze vyřešit pomocí dat a že naše společnost se obejde bez „chaotických“ mechanismů založených na lidskosti a přímé komunikaci.
Data centra – přehled různých řešení datových center, které vznikají v rozličných částech světa.
Facebook má jedno centrum ve Švédsku, těsně u polárního kruhu a díky klimatickým podmínkám tak ušetří velkou část z nákladů na chlazení celého komplexu. |
Apple má datové centrum napájené ze solárních panelů, které je tudíž jedním z nejekologičtějších na světě. |
Datové centrum Google ve Finsku sídlí v budově od Alvara Aalta a je považováno za mimořádně fotogenické. |
Myslím si, že stojí za to výstavu vidět. Získáte tak přehled o tom jak je vše propojené, logické a přesné. Ale hlavně je potřeba si uvědomit, v čem mohou být data přínosná, jak jejich potenciál využít nejen v komerční sféře a kde se naopak stávají brzdou našich životů a ohrožují naši lidskou identitu.
Roman Číhalík
creative director
No comments:
Post a Comment