13/10/2010

Chceme si promluvit o stáří

Ano, stárneme.  Do 4. patra v Myslíkově ulici už nevybíháme radostně a bez zadýchání, tak jako dřív. To ovšem není ten pravý důvod, proč si chceme promluvit o stáří. Tím hlavním podnětem je naše spolupráce s Nadací O2 na projektu, který se zabývá důležitým a často opomíjeným tématem: mezigeneračním dialogem.

Projekt Mluvme o stáří Nadace O2 realizuje ve spolupráci s organizací Elpida, která se dlouhodobě zabývá problémy seniorů. Celou kampaň podpořily také významné osobnosti české vědy a kultury, například socioložka Jiřina Šiklová, spisovatel Karel Tejkal nebo herečka Jana Plodková.

Kampaň reaguje na současný trend, kdy mladí lidé čím dál tím častěji  projevují nepochopení, neúctu a netoleranci ke starším lidem. Naším úkolem bylo vytvořit on-linovou část kampaně, zaměřit se především na mladé a vytvořit diskuzi na téma stáří, která by se postupně rozvinula v mezigenerační dialog. Podstatu celého problému jsme obrátili „naruby“, založili jsme fiktivní agenturu na ochranu seniorů a její prezentaci jsme dovedli ad absurdum. Na stránkách agentury se můžete dočíst o jejím poslání, pracovních postupech nebo různých činnostech, které dělají starším lidem problémy a na které se agentura zaměřuje. 


Technické nákresy, jak vynést těžké tašky do schodů vypadají složitě, ale provedení  je přece pro většinu z nás až absurdně jednoduché. Na stránkách se také můžete připojit do týmu Ochranky nebo si rovnou objednat její služby. Zde přichází to nejdůležitější, hlavní sdělení této virální kampaně: Ochranka seniorů je nesmysl, protože starším lidem by měl při jejich každodenních činnostech, které pro ně mohou být vzhledem k jejich fyzickému stavu náročné, pomáhat každý. Následně je uživatel nasměrován na oficiální stránku kampaně www.mluvmeostari.cz , kde se dozví další informace a může se zapojit do probíhajících diskuzí.  O kampani se můžete dozvědět víc i na Facebooku, na stránkách Mluvme o stáří.

Záleží vám na vašich prarodičích? Byli byste ochotni zaplatit za to, aby se vaše babička cítila v bezpečí a aby si mohla v tramvaji v klidu sednout? Hlavní koncept navrhla agentura VCCP. Řídila se heslem: Každá babička je přece něčí babička! Na svou babičku byste byli asi určitě milí, pomohli jí a bránili ji, kdyby na ni někdo byl hrubý. Stejně byste se zřejmě zachovali k babičce svého kamaráda. Vnímat člověka pouze skrz jeho věk a případnou nemohoucnost je přece hloupost. Důležité je vnímat osobnost a životní příběh, nedívat se na stáří, ale na člověka samotného. My jsme se v rámci konceptu snažili poukázat na drobnosti a každodenní činnosti, které mohou znamenat hodně. Jen tak namátkou třeba i začátek lepších vztahů mladé generace k seniorům a opačně.

To, aby k sobě různé generace chovaly vzájemnou úctu je problémem nás všech a co je podstatné, my všichni s tím můžeme něco udělat. Na způsob, jakým by některé situace řešil vlastník agentury Miloslav Kučera, se můžete podívat na stránkách www.ochranka-senioru.cz. Asi se shodneme, že nic podobného by nikdo z nás nechtěl zažít na vlastní kůži.

No comments: