16/03/2011

Víte, jak se pozná dobrý kamarád?

Asi vás nepotěšíme, ale měli byste to vědět. Podle nedávné studie agentury Forrester Research má pouhých 6 % Američanů mezi 12 a 17 lety zájem se nějak sblížit se značkami na sociálních sítích, konkrétněji Facebooku. Vzhledem k tomu, kolik nadějí současný marketing vkládá do mladé generace na sociálních sítích, 12 % ve skupině do 24 let je pořád zneklidňující. Nemálo z celé poloviny této populace, která je zaregistrovaná na Facebooku, si dokonce myslí, že by si značky měly sbalit svých pár aplikací a vypadnout. Ježí se vám vlasy? Tak čtěte dál…

Možná se stačí na výzkum podívat právě z pohledu samotných juniorů. Podle této studie si totiž mladí Američané myslí, že by značky měly být více reaktivní než proaktivní, tj. měly by více poslouchat a brát uživatele vážně, než se je snažit řídit a ovlivňovat. Mladí jsou velmi hákliví na to, jak se k nim značky chovají. Celých 74 % z nich běžně doporučuje produkty nebo služby na síti, ale dělá to z vlastní vůle. Neurvalost a podlézání značek nesnesou ani v reálném životě, natož ve výsostně osobním prostoru sociálních sítí. Ze stejných důvodů mohlo dojít ve výzkumu ke zkreslení, protože jsou značky, které mladí třeba užívají, ale nezaujatě. Proto je odmítnou na Facebooku, protože se s nimi nemají potřebu spojovat před svými přáteli. A takových zajisté není málo.

Pro mladé je jejich identita a to, jak ji prezentují na síti, středobodem vesmíru. Tupé lajkování čehokoliv jim není vlastní, naopak, vyhledávají názory a hodnoty, ke kterým se chtějí přimknout. Spíše proto zareagují na prohlášení typu Mám rád rohlíky z místní pekárny, něž na skupinu Místní pekárna. A pak samozřejmě záleží na obsahu. Tito nevinně vyhlížející mladíčkové a slečinky se nenechají tahat za nos. A pokud neví, co si myslet, pozorně naslouchají svým vzorům. Ty poznáte podle toho, že se výrazněji projevují a s radostí vyjadřují své, často nevybíravé, názory. Zbytek tiše, ale pozorně přihlíží.

Co by vám na Facebook asi řekl rebel Dylan?  (Zdroj: catwalkqueen.tv)
Chování mladých na síti má svou logiku. Ale nebojte, co je trapné dnes, nemusí být nutně trapné zítra. A co je trapné on-line, nemusí být trapné off-line. Pokud značka na sociálních sítích neposkytuje svým uživatelům nějakou přidanou hodnotu, možná je lepší na nich nebýt. Jako nechtěný outsider si akorát pokazí svůj image. Že vás neolajkují na Facebooku totiž ještě vůbec neznamená, že si vás nekoupí v obchodě.

Takže hlavu vzhůru, hype na sociálních médií se nemusí nutně týkat všech. Vaše generace vám možná někde v klidu dorůstá, tak nemějte komplex z toho, že máte méně fanoušků a snažte se ty, co máte, rozmazlovat co nejvíc.

Zdroj: Adweek

No comments: