04/11/2010

Víte, kde se opravdu dobře vaří?

Když Německá nadace pro vegetariánství otvírala berlínskou restauraci Flimé, dokázala si během jednoho týdne a za pouhých 5000 EUR vytvořit solidní celosvětové promo, které by se pouze v částce za mediální čas rovnalo sumě 5 000 000 EUR. Během několika hodin se zprávy o této novince rozšířily po celém světě, do televize, tisku a samozřejmě zhusta na sociální sítě. V 60 zemích z celého světa se napsalo o této restauraci na 700 článků a na stránkách Flimé restaurante bylo po pouhých pěti dnech 120 000 návštěv. Jak se jim tento geniální počin povedl?

Kdybychom to měli shrnout jednou větou, zástupci nadace se nebáli popustit uzdu lidské fantazii a trochu šokovat masožravou veřejnost. To určitě ocenila jejich agentura a dokázala toho i náležitě využít.

Celý koncept stál na této myšlence: Každý kousek masa se částečně sestává z lidského života. Milióny lidí totiž ročně umírají na problémy, které jsou spojené s konzumací masa. Navíc my, lidé, máme přece dost společného se zvířaty, jsou nám velmi blízká. Jinými slovy, na talíři jsme si se zvířaty rovni. Podobné názory v agentuře úplně nesdílíme, ale oceňujeme tento netradiční přístup. Pro potřeby kampaně se proto v této restauraci vytvořila zajímavá nabídka jídel, která odkazovala k tradicím jihoamerického kmene Wari. 

Wariové totiž praktikují jistou formu kanibalismu. Místo pojídání svých nepřátel si rádi smlsnou na svých zemřelých členech. Po smrti některého z příslušníků kmene nechají jeho tělo tři dny uležet a pak má nejbližší rodina právo prvního sousta. Nejde ani tak o přebírání životní síly, ale o vyjádření respektu a smutku. Ve Flimé přece jde o to se pořádně, samozřejmě s úctou a vděkem, najíst. Restaurace proto aktivně sháněla dárce masa a také nějakého volnomyšlenkářského chirurga. Našlo se přes 60 potenciálních dobrovolníků a restaurace byla na první den beznadějně zarezervovaná. 

Zdroj: Wikipedia.org

Týden před avizovanou otvíračkou nicméně uspořádala tato vegetariánská společnost tiskovou konferenci, na které její zástupci uvedli vše na pravou míru a vysvětlili, proč je propagace kanibalismu pro jejich restauraci tak trefná. A slavnostně restauraci otevřeli. Tím zřejmě uklidnili i dost nervózní křesťanskou komunitu, která proti pojídání dětí božích v médiích dost ostře vystupovala. 

Celý týden se svět přetahoval o to, jestli je to jen další hoax, nepodařený žert, umně zvládnuté PR nebo snad realita. Nevíme, jestli většina hostů zrušila svou předchozí rezervaci, ale víme, že si celá nadace udělala solidní reklamu po celém světě a přiblížila své myšlenky a hodnoty miliónům lidí. A to všechno skoro zadarmo. Stálo je to vlastně jen trochu té odvahy a odhodlanosti. Myslíte, že bychom to, s laskavým svolením klienta, zvládli i u nás? 

No comments: