29/07/2010

Vezměte své profily do přírody, nejlépe do Faceparku



Podle některých odborníků jsou flash mobs a virální videa s nimi spojená už mrtvé trendy. Víc než o trend v nich jde ale o nápad. Pár kolemjdoucích se zastaví a pobaví nad čímkoliv. Pokud je ale vaším cílem zasáhnout především on-line komunitu, například virálním videem z vašeho flash mobu, musíte přijít s něčím lepším. Když máte originální nápad, máte i flashmobový virál. I přesto, že se píše rok 2010 a víc.

O současné kampani společnosti Diesel -
Be Stupid – si jedna půlka lidí myslí, že je neuvěřitelně hloupá a nesmyslná, pro tu druhou je geniálním tahem, jak se vyčlenit z trendu dokonalých a naleštěných značek. Porota festivalu Cannes Lions se přidala minulý měsíc k té druhé půlce. Ve zkratce, kampaň říká, abychom občas byli trochu hloupí. Dodává to odvahu dělat věci jinak, a život je tak mnohem zábavnější. Že je to pravda, se Diesel snaží dokázat v různých flash mobech, které pořádá v průběhu celého roku. Některé se povedly, jiné méně. Ten poslední, Facepark, se stal hitem. 


Smart likes it digital, stupid is analog. To se stalo na konci července heslem dne v jednom berlínském parku. Diesel si vzal na mušku současnou hysterii kolem sociálních sítí, především Facebooku, a vzkázal jeho uživatelům: „Nemrhejte svým životem před monitorem, běžte jím mrhat do parku!“ Příchozí si mohli vytvořit na kartonové šabloně facebookový profil, připsat pár osobních údajů a začít se socializovat. Nalepovat zprávy nebo komentáře, šmírovat cizí profily, aktualizovat status nebo poslat někomu zprávu-frisbie nebyl problém. Kartiček, fixů a „Líbí se mi“ nálepek bylo dost pro všechny. Uživatelé si v analogové verzi mohli zahrát i populární facebookové hry jako FarmVille nebo MafiaWars. Doprovodný program zabavil i přihlížející nefacebookáře.

Diesel sice holduje analogu, ale i tak měl solidní on-line podporu. Jinak by to asi s virální kampaní daleko nedotáhl. Stránky
Facepark a Stupid Search (parodie na Google) si utahují z dnešních fenoménů internetu a dobře vysvětlují, o co Dieslu jde. Akce je samozřejmě propojená s Facebookem a dalšími sítěmi. Přepnout do analogu je vtipné, ale opravdu jen na jedno odpoledne.

Tuto povedenou akci má na svědomí agentura DDB Düsseldorf. 

22/07/2010

Jak rozvíjet dětskou kreativitu on-line: Tate movie project

Londýnské kulturní centrum Tate se spojilo s BBC a představily Tate movie project interaktivní web, který je určený dětem od 5 do 13 let. Jde o velmi hezky zpracovanou platformu, která má rozvíjet dětskou kreativitu. Cílem je od dětí sesbírat materiály a nápady, ze kterých tým profesionálů vytvoří 20minutový film. Ten bude vysílán na BBC a stane se i součástí propagace olympiády v roce 2012, která se odehraje právě v Londýně. To je pro malé filmaře slušná motivace.

Jak celá platforma funguje? Dětem jsou předloženy pouze základní body a široká škála nástrojů. Jak bude celý výtvor zpracován, jaké budou hlavní postavy nebo dialogy, je čistě na nich. Tvůrci se snažili nástroje co nejvíce zjednodušit, aby nijak neomezovaly dětskou představivost a zároveň neodrazovaly především ty menší přispěvatele. Děti se mohou na projektu podílet různě: vytvořením všech postav příběhu, jejich animací i dialogy nebo alespoň okomentováním výtvorů ostatních. Nemusí zároveň znát žádné složité technologie, stačí třeba jen nahrát obrázek, který nakreslily ručně.

Celým webem provází několik charakterů, které dětem radí, co a jak. Uživatelé si také mohou vytvořit vlastní postavičku a založit jednoduchý osobní profil. Platforma tak slouží částečně i jako malá sociální síť.

Stránky již běží a pomalu se začínají plnit prvními příspěvky. Kolik jich ale celkem bude a jaké budou kvality, se teprve uvidí. Aby zájem vydržel, budou se stránky pravidelně doplňovat dalšími vychytávkami. Projekt také podpoří speciální Tate dodávka, která bude brázdit Británií a pořádat akce pro děti. Celkem by se měla zastavit v 55 městech.

Moderní technologie pronikají ke stále mladším uživatelům a některým z nich skutečně nedělá problém si vcelku zručně hrát s on-line nástroji, které pro ně zároveň nemusí být jen rozptýlením. Platforma velmi hezky vysvětluje, z čeho všeho se skládá výroba filmu a jak by se mělo postupovat. Pro malé filmaře, scénáristy a editory by to zřejmě mohla být nová domovská stránka.

Pokud vás zrovna chytla tvůrčí nemoc, můžete se vybít zde: http://tatemovie.co.uk. Grafika i zvuk se vám občas budou sekat i s rychlým připojením, ale podobné nástrahy k filmové branži zřejmě patří.

Hlavní kreativní nápad pochází ze studia Fallon. Spojením s týmem z Aardman Animations, kteří si udělali solidní zářez například animací filmu Wallace a Gromit, tak vzniklo velmi hezké interaktivní prostředí, které dozajista zaujme každého malého filmaře. Ročního projektu by se jich podle odhadů mělo zúčastnit na milión. 

14/07/2010

Calvin Klein obchází cenzuru QR kódy


Značka Calvin Klein má velmi osobitý přístup k reklamě. Díky tomu se občas stane, že musí pro nevhodnost stáhnout nějaký ten billboard a čas od času nějaká reklama neprojde televizní cenzurou. Využít přitažlivosti něčeho zakázaného a nepřípustného se rozhodli i v kampani pro novou podzimní kolekci. Na několika místech v New Yorku a Los Angeles umístili místo billboardu velký červený QR kód s výzvou Get It Uncensored, tedy k zhlédnutí necenzurované verze. Po načtení kódu telefonem se uživatel dostane na stránku s exkluzivní, prodlouženou verzí spotu pro tuto kampaň, ve které vystupují módní legendy, jako jsou Lara Stone, A.J., Sid Ellisdon, Grayson Vaughan nebo Eric Anderson. Poté je možné sdílet tento QR kód na Twitteru nebo Facebooku. 

 
QR , neboli Quick Response, kódy mohou být instalovány kamkoliv: na zboží, billboardy, plakáty a další plochy. Původně pocházejí z Japonska, kde jsou v komunikaci běžné. V ostatních oblastech nicméně zatím vyvolávají mírné rozpaky. Veřejnost totiž buď neví, co to QR kód je a jak se používá, nebo nemá dostatečně kvalitní telefon a software pro jeho přečtení. Dalším problémem může být i nedostatečně atraktivní obsah. Pro značku Calvin Klein je to v podstatě malý test, který pozorně sledují všechny velké značky. Billboardy jsou všehovšudy pouze čtyři, ale pokud budou atraktivní pro dostatečné množství lidí, Calvin Klein jejich řady rozšíří a využije je i v dalších kampaních. Stejně se zřejmě zachovají i ostatní společnosti. 
 
 
V Česku patří mezi průkopníky v této oblasti například Seznam. Ten skrz kódy zpřístupňuje uživatelům exkluzivní informace, jako jsou zpravodajství, speciální cenové nabídky nebo lokalizované mapy. Všeobecně je u nás používání této technologie zatím v plenkách. S dalším rozšířením chytrých telefonů a zvýšením povědomí veřejnosti o tom, jak tyto kódy fungují, může ovšem přijít změna.

A co vy, jaké jsou vaše zkušenosti s QR kódy?

12/07/2010

Tlačítko „Líbí se mi“ se objeví i v e-mailech

Pamatujete si ještě na dobu, kdy neexistoval buttonek „Líbí se mi“? Díky platformě Opengraph se toto tlačítko během krátké doby masově rozšířilo, stalo se součástí téměř každé stránky, a umožnilo tak velmi jednoduché sdílení obsahů. Jen tak mimochodem, v současnosti jej denně využívá na 65 miliónů uživatelů. Vzájemné sdílení mezi uživateli internetu je zároveň jedním z nejlepších způsobů propagace. To mohou potvrdit například uživatelé blogerské platformy TypePad, kteří zaznamenali až 50% nárůst návštěvnosti po přidání této aplikace do svého blogu. To není zrovna málo.

I když se může zdát, že tlačítko „Líbí se mi“ je všude, jeho potenciál se zřejmě bude ještě rozšiřovat. Společnost MailChimp, specializující se na systémy pro tvorbu a správu e-mailingových kampaní, přišla s novinkou: MailChimp v5.2. Tento systém velmi jednoduše integruje tlačítko přímo do těla e-mailu. Kliknutím na něj se jeho obsah propojí s vaším účtem na Facebooku a vy si automaticky přidáváte danou společnost nebo produkt do seznamu oblíbených stránek, a pokud to vaše nastavení povoluje, podělíte se s přáteli o tuto informaci i na své zdi. Tím aplikace umožňuje jednoduché sdílení preferovaných nebo pro uživatele nějak zajímavých obsahů. Samotné sdílení a zalistování stránek má výrazně osobnější rozměr a dlouhodobější efekt. To je pro marketéry zřejmě mnohem podstatnější než pouhé přečtení nabídky, případně kliknutí na link s dalším komerčním sdělením.

Celý systém by se měl spustit příští týden. Uvidíme tedy, jak si tlačítko „Líbí se mi“ povede i v často nenáviděných e-mailingových kampaních.

08/07/2010

S Facebookem vstávat, s Facebookem usínat

Vliv sociálních sítí na každodenní život svých uživatelů je zřejmý. Studie nicméně prokazují, že jejich role je mnohdy výraznější, než si sami uživatelé dokážou představit, natož připustit.

Nejnovější studie americké agentury Oxygen Media / Survey Lightspeed Research ukázala, že v porovnání s muži jsou ženy výrazně více závislé na sociálních sítích, konkrétně na Facebooku. Dvouměsíčního výzkumu se zúčastnilo 1605 respondentek ve věkovém rozmezí 18-34 let a potvrdila se v něm některá předchozí zjištění, ale také z něj vyplynulo i několik dalších zajímavostí. Jak se tedy ženy na těchto sítích projevují?

Například, velká část žen je na Facebooku v podstatě závislá, více jak třetina z nich to dokonce sama přiznala. Přihlášení do této sítě patří mezi první i poslední aktivity jejich dne: přibližně třetina se přihlásí ráno hned po probuzení, pětina se potom přihlašuje také kdykoliv uprostřed noci. Z výzkumu vychází také několik dalších zajímavých poznatků. Kromě toho, že celých 57 % žen komunikuje více on-line než osobně, většina nijak zvlášť nerespektuje doporučení ohledně soukromí a bezpečí. Pro polovinu je zcela v pořádku se na Facebooku sblížit s člověkem, se kterým se nikdy nesetkaly osobně a domluvit si schůzku, případně také pravidelně kontrolovat partnerův profil. Zde je třeba podotknout, že v tomto ohledu je poměr žen a mužů vcelku vyrovnaný. Facebook nadále slouží především k udržování vztahu s přáteli, případně přímo vyhledávání nových známostí, a to i těch na jednu noc. To ovšem není u sociálních sítí asi nijak překvapivé. Zajímavější je spíše podoba a způsob sdílení samotného profilu. Ačkoli 89 % žen prohlásilo, že by na svůj profil nikdy nedaly informaci, o které si myslí, že by je neměli vidět jejich rodiče, téměř stejné množství nemá problém se zveřejněním fotek, na kterých se líbají nebo na kterých jsou evidentně pod vlivem omamných látek (42 %). Nezajímá je ani to, jestli je přístup k fotkám veřejný. Ostatně více než polovina nevěří ve spolehlivost nastavení soukromí na Facebooku.

Z výzkumu jednoduše vyplývá, že díky rapidnímu a rozsáhlému rozšíření sociálních sítí došlo k zásadním změnám v sociální komunikaci a k celkovému posunu sociálních norem. Už dnes můžeme identifikovat zásadní proměny, například ve způsobu sbližování uživatelů a jejich osobní prezentaci, případně vnímání soukromí. Celkově výzkum ukazuje na narůstající trend otevřenosti, který ale narůstá průběžně. Sociální sítě jej pouze urychlují. Tato studie, s přihlédnutím k tomu, že internet je pořád uživateli vnímán jako anonymní prostředí, nakonec není možná až tak šokující.

A jak jste na tom vy? Kdy jste si naposledy přidali někoho, o kom jste předtím nikdy neslyšeli, a šli spolu na večeři?

03/07/2010

Hledáme Digital Graphic Designera!

Nydrle Digital hledá mladého a talentovaného kreativce na pozici Digital Graphic Designera. Máš zájem? Jako nedílná součást našeho kreativním týmu budeš mít možnost ukázat své dovednosti na zajímavých a komplexních projektech pro významné klienty.

Požadavky:
• aktivní zájem o design a smysl pro každý detail
• neotřelé kreativní myšlenky
• rutinní znalost práce s Photoshopem a Illustratorem
• přehled o současných trendech ve webdesignu a technologiích
• znalost Flashe, InDesignu, After Effects a 3D software výhodou

Pokud máš zájem, pošli nám své portfolio na antonin.parma@nydrle.net

02/07/2010

Internetová vysokorychlostní pohádka z Finska

Mezi významné ukazatele vyspělosti jednotlivých států patří i dostupnost internetového připojení a počítačová gramotnost obyvatel. To zásadně ovlivňují růst životního standardu obyvatel, rozvoj ekonomiky a další faktory. Je to více méně logické. Spíš než kompletně vybavená KPZ jsou v tomto světě k přežití zapotřebí především informace. Jejich nejdůležitějším a nejbohatším zdrojem je internet. Dostupnost informací a schopnost je využít jsou tak podstatným faktorem rozvoje společnosti.

To si konečně začínají uvědomovat i vlády jednotlivých států. Francie minulý rok přiznala všem občanům právo na internet. Mnohem konkrétnější bylo Švýcarsko, které sice nemá stanovenou ani minimální mzdu, ale má rozhodně jasno v minimální rychlosti připojení. Jako první, také v roce 2009, stanovili konkrétní rychlost připojení, která je garantovaná státem, a to na 600 KB/s pro stahování a 100 KB/s pro nahrávání. Finsko, které má už celých 95 % obyvatel on-line, posunulo hranici dál a stanovilo minimální rychlost na solidních 1 MB/s. Zbylých 5 %, které jsou off-line, tvoří většinou venkovské oblasti nebo neobydlená krajina na severu. Po dosažení celkového pokrytí plánuje Finsko zvýšit rychlost připojení až na 100 MB/s. Připojení nebude zadarmo, ale jeho cena bude stanovena tak, že bude dostupné pro každého.

Finsko je v současnosti jednou z nejvyspělejších zemí světa, zřejmě i díky neustálému tlaku na rozvoj a vzdělávání v oblasti IT technologií, které dále pozitivně ovlivňují trh. Finové určitě nechtějí usnout na vavřínech, celostátně garantované zavedení vysokorychlostního internetu je zřejmě jen začátek.

Co je zajímavé, právo na internet není klasifikováno jako občanské právo, ale lidské. To v podstatě znamená, že tak jako mají jejich obyvatelé právo na život, mají ho i na internet. O něčem podobném si v České republice můžeme zatím jenom nechat zdát.

29/06/2010

Řekněte sýr, vyletí zmrzlina!

Na mezinárodní festival reklamy v Cannes si společnost Unilever ve spolupráci s agenturou SapientNitro připravila zajímavý projekt: automat na zmrzlinu, v němž se platilo úsměvem. Jméno projektu – Happy Share – tak trochu napovídá, o co vlastně šlo.

Automat pomocí technologie augmentované reality velmi živě reagoval na lidi stojící před ním, svižně jim domaloval knírek nebo z nich udělal kosmonauty. Dokázal s drobnou odchylkou určit nejen jejich pohlaví a věk, ale především jakou mají náladu. Automat měřil to, jak moc se lidé dokázali zasmát, až 15x za vteřinu a těm, kteří to dokázali pořádně rozjet, vydal za odměnu zmrzlinu zdarma. Kromě toho se lidé mohli nechat vyfotit a sdílet tento usměvavý zážitek na Facebooku. Kolem automatu bylo samozřejmě rušno. V letním počasí se není čemu divit, na vidinu zmrzliny zdarma by se usmál asi kdekdo. Platbu úsměvem Unilever zavedl bohužel jen pro festival v Cannes, nicméně tyto speciální automaty budou do 18 měsíců přítomné v několika nákupních centrech po celém světě. Úsměvy sice pořád počítají, ale platit se v nich bude penězi. 



Augmentovaná realita je v současnosti jedním z nejsilnějších trendů a nějakým způsobem ji do své komunikace integrovala většina velkých značek. Projekt Happy Share je jiný tím, že Unilever automaty zavede v širším měřítku do běžného provozu. Stálým propojením s Facebookem si může udržet i déle trvající zájem ze strany uživatelů. Nejde tedy jen o technický výstřelek, ale spíše o malý krůček vpřed v oblasti vztahu se zákazníky.

25/06/2010

Nydrle vs WDF aka kill 'em all

Obětovali jsme levé křídlo, pak pravé křídlo a nakonec střed..:) Výsledky bitev byly velmi vyrovnané, proto nelze říct, že by válku někdo vyhrál. Oběti jsou na obou stranách a všichni se v závěru rozešli v míru. Každopádně jsme v branné pohotovosti a čekáme na další výzvy!

Fotodokumentace k vidění zde.

24/06/2010

Televize v Google stylu

Google usoudil, že uživatelé zbytečně ztrácí čas vyhledáváním v televizních programech, případně že si podle nich dokonce organizují čas. Zároveň, když se dívají na své oblíbené pořady on-line, musí se často tísnit před svým (malým) počítačem. Televize tyto nevýhody přebíjí pohodlností, internet zase různorodým obsahem a volností. Rozhodl se proto využít pouze jejich výhody a přišel s novinkou: Google TV. Ta má poskytovat pohodlí televizní obrazovky a zároveň rozmanitost a dostupnost on-line obsahů. Navrch Google přidal i pár dalších vychytávek.

Jaké Google TV  tedy přináší výhody? Například neprocházíte jednotlivé kanály, ale hledáte si přímo konkrétní obsahy, které si můžete přehrát ihned, případně si je nahrát a podívat se na ně později. Zdrojem jsou všechny vaše televizní kanály, YouTube, vámi nahrané obsahy nebo další on-line zdroje, včetně třeba prostředí Android Market. Kromě samozřejmého vyhledávání čehokoli, můžete zdroje obsahu i kombinovat, tj. dívat se na politickou debatu a zároveň k ní sledovat on-line komentáře na Twitteru. Opravdovým požitkem, především pokud máte větší televizi, může být hraní jednodušších on-line her nebo procházení fotek. A to má být pouze začátek této inovace.

Nové TV sestavy by měly Google TV již obsahovat. K těm starším ji můžete jednoduše přidat dodatečnou instalací speciálního zařízení, které vypadá přibližně jako set-top box.

Tento projekt bourá klasické rozdělení na on-line a televizní obsahy. Uvidíme, jak na to trh zareaguje. Google TV by měla v USA oficiálně spatřit světlo světa na podzim. Termín, kdy dorazí do Evropy, zatím nebyl zveřejněn. Už teď je ale jasné, že se máme rozhodně na co těšit!

23/06/2010

Opožďují se výdaje do sociálních médií?

Interaktivní agentura Razorfish, jeden z největších hráčů na světovém trhu v oblasti digitálních médií, nedávno zveřejnila výsledky inzertních výdajů svých klientů za rok 2009. Z nich vyplývá, že výdaje zadavatelů na display a non display inzerci v těchto médiích tvoří dohromady pouhá 4 %. To může být pro leckoho překvapením, obvzlášť, když počet uživatelů sociálních médií nadále roste a jejich čas strávený v těchto médiích tvoří podle comScore okolo 11 % celkového času stráveného online. Málokdo si však uvědomuje, že ve většině případů toto nejsou zdaleka veškeré náklady investované zadavateli do komunikace skrz sociální média.
Důvod bychom měli hledat v samotné povaze sociálních médií. Představme si, že si jdeme do restauračního zařízení popovídat s přáteli. To poslední, po čem zde toužíme, je nahlas puštěná televize nebo radio. Bohužel tam ve většině případů je a nám nezbývá než se s tím vypořádat. Jednou variantou je odejít jinam, tou druhou je absolutní ignorace (selektivní slepota/hluchota). Přesně tak se chováme i vůči reklamě v prostředí sociálních médií, tedy tam, kde udržujeme nebo i navazujeme společenské vazby. Nemáme o ni příliš zájem, naopak máme zájem o zajímavý obsah.
Klasická forma inzerce / marketingové komunikace je prostředí sociálním médiím na hony vzdálená. Je založena na principu jednosměrné, pasivní formy komunikace – vychází z předpokladu, že pokud sdělení dostatečněkrát zopakujeme, stane se všeobecně přijímanou pravdou. V minulosti tento přístup nepředstavoval problém – množství mediálních kanálů bylo omezeno a pravděpodobnost zásahu byla poměrně vysoká. Jedná se tedy o funkci vynaložených prostředků. Zpětná vazba v této formě komunikace nehraje téměř žádnou roli.
Demokratizací médií, k níž došlo během několika posledních let, se však toto zažité paradigma podstatně mění. Spotřebitelé přestávají být pouhými pasivními příjemci marketingových sdělení, ale díky novým možnostem komunikace se mohou aktivně účastnit diskuse, vyměňovat si zkušenosti a informace. Jde o zrod tzv. prosumera, který vystihuje dvojjedinost dnešního uživatele. Ten obsah konzumuje i sám aktivně vytváří. Tím však také dochází k nárůstu fragmentace komunikace – uživatel si vybírá, čemu bude věnovat pozornost – sdělení pro něj musí být relevantní a hlavně zajímavé.
Většina velkých zadavatelů si tuto skutečnost uvědomuje, ne všichni jsou však schopni se na tyto nové podmínky adaptovat. Přesto se najdou vyjímky. Dobrým příkladem může být v tomto směru např. společnost Starbucks. Velká část jejích výdajů do sociálních médií nespočívá v nákupu klasické inzerce, ale v investicích do vytváření uživatelsky zajímavého obsahu a budování a správy komunit. Tyto náklady však v celkových mediálních výdajích nejsou vidět.
Pravá hodnota sociálních médií pro zadavatele tak nespočívá v možnosti display nebo non display inzerce, ale především v cenných marketingových datech, která lze od uživatelů touto cestou poměrně snadno získat.

Antonín Parma
Creative Director

21/06/2010

Osvěžili jsme web Fresh Crocodille Company!

Kolik jste už zkusili baget nebo sendvičů Crocodille? Myslíte si, že úplně všechny? Podívejte se na jejich osvěženou webovou prezentaci na www.crocodille.cz. Dozvíte se tam, kolik jich v současné době vlastně je, protože se stále představují nové kombinace. Najdete tu i zajímavosti o historii této české firmy, co je nového nebo komu pomůžete koupí výrobků této značky. Případně můžete poslat kamarádům na Facebooku rybí ploutev přes celý profil a pozvat je na pořádnou svačinu. Pokud značku Crocodille teprve objevujete, tak na tomto novém webu si svoji vysněnou variantu zaručeně vyberete.

18/06/2010

Nový web Vekra!


Pro největšího tuzemského výrobce oken a dveří, společnost Vekra, jsme spustili novou webovou prezentaci. Na www.vekra.cz najdete cokoli, co byste mohli potřebovat při výběru a údržbě oken i dveří. Kromě snadného vyhledávání nejbližších prodejců nebo seznamu referencí je velmi šikovný i interaktivní průvodce. Průvodce umožňuje kombinovat barvy a materiály ze všech produktových sérií s několika variantami fasády domu a střechy. Jednoduše si tak můžete představit, jak vaše nové dveře a okna budou vypadat. Zkuste si to sami!

Sponzorované odkazy se stávají součástí Twitter trendů



Twitter již delší dobu přemýšlí, jak komerčně využít vysokého počtu aktivních uživatelů. Plán byl vložit do postranní lišty domovské stránky, tedy do sekce s nejnovějšími trendy, sponzorované odkazy. Původně měly být umístěny přímo na první místa seznamu. Od běžných odkazů by se lišily pouze menší velikostí písma a žlutou barvou při najetí kurzorem. Nakonec se ovšem prosadila jiná verze. Twitter umístil sponzorované odkazy do spodní části této lišty - ve stejné velikosti, ale s výrazným žlutým tlačítkem. To nikoho nenechá na pochybách, jaká je pravá podstata tohoto odkazu. Link nás samozřejmě zavede na list referencí, které jsou také kontrolovány příslušnou značkou, tj. můžeme zde očekávat pouze pozitivní reference. To nezní zrovna nejlépe. Naštěstí Twitter dále připravil celou řadu parametrů, které odkaz buď udrží naživu (oblíbenost, odkazování atd.) nebo je automaticky stáhnou. Díky této zpětné vazbě můžeme dlouhodobě počítat pouze s těmi kvalitnějšími odkazy. Do budoucna se navíc chystá několik vylepšení, například pro lepší cílení se počítá i s filtrem lokality.

Otázkou zůstává, jak důsledně bude Twitter tento nástroj používat a jak moc jím bude zasahovat do přirozeného vývoje témat, případně jak moc vlezlé budou tyto sponzorované odkazy. Obsah Twitteru tvoří především necenzurované příspěvky uživatelů, kteří si na své svobodě a nezávislosti velmi zakládají. Podobné podsouvání reklamy tak může vyvolat reakci, která nemusí být zrovna žádoucí.

První, kdo tuto novinku vyzkoušel, je Disney/ Pixar, a to k propagaci třetího dílu ze série filmových trháků Příběh hraček. Tak schválně, dozvíte se díky tomuto odkazu více relevantních informací a co víc, vyrazíte díky němu do kina?

16/06/2010

Na tento web byste se měli www.zakazdoucenu.cz podívat!

„Dobrý obchod, dobrý pocit“. To je základní myšlenka nového webu, který jsme právě spustili v rámci kampaně „Byznys a lidská práva“. Tuto kampaň organizuje  Amnesty International, Ekologický právní servis a Společnost pro Fair Trade.

Na tomto webu se můžete například dozvědět, jaká kritéria má férový obchod a jak byste si měli počínat, abyste se nepodíleli na negativních praktikách, jakými jsou například dětská práce,nedodržování práv zaměstnanců, diskriminace nebo ekologická
devastace a další. Web obsahuje mimo jiné i etický kodex,  tzv. Deset kroků k odpovědnému podnikání, který by si měli do detailu projít všichni podnikatelé podnikající v rizikových zemích, potažmo i jejich zákazníci. V současnosti se pracuje na tom, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu tento kodex prezentovalo na svých stránkách a pomohlo tak rozšířit tyto myšlenky.

Co můžete udělat vy? Nebuďte k těmto problémům lhostejní, přečtěte si na webu, v čem všem podobné praktiky spočívají a pokud s nimi nesouhlasíte, podepište přímo na webu petici. Každý hlas má cenu a v tomto případě nejde jen o váš dobrý pocit.

Celá kampaň byla zahájena dnešní vernisáží výstavy „Dětská práce očima českých umělců“, která bude k vidění před Ministerstvem průmyslu a obchodu do 24. 6. 2010. Dozvědět se víc nebo se přímo zapojit můžete v každé z podílejících se organizací. Obchod je obchod, ale ne za každou cenuTakže směle do toho! 

14/06/2010

Billboard yourself: složte si svůj hudební portrét

Poslední dobou rostou interaktivní billboardy jako houby po dešti. S dalším zajímavým kusem přišla i brazilská agentura Almap/BBDO pro hudební magazín Billboard.

Kampaň začala představením ikon známých hvězd hudební scény složených z nespočtu miniaturních podobizen hudebníků, kteří je zásadně ovlivnili. Pro vytvoření obrazu byly použity tři základní barvy – červená, zelená a modrá. Každá z nich zastupovala jednu hvězdu a zároveň intenzitou barvy určovala její důležitost .

Následně byl do vybraného rockového baru instalován interaktivní panel, který snímal uživatele stojící před ním a umožňoval jim namíchat si z hudebníků, kteří ovlivnili je samotné, svůj vlastní barevný mix. Na základě tohoto výběru panel vygeneroval obraz složený z ikon, který nejenom kopíroval pohyby uživatelů, ale umožňoval jim také si jej přiblížit natolik, že byly viditelné jednotlivé portréty. Uživatelé si navíc mohli libovolně zapózovat a vyfotografovat se. Své fotky pak mohli rovnou nahrát na Flickr, kde vznikl speciální photostream.

Na tento interaktivní panel se stála fronta a photostream se hezky plnil. Klasiky pak potěší, že ačkoliv celý koncept funguje na výsostně digitální bázi, jednotlivé umělce si uživatel volil otáčecím knoflíkem. Tleskáme za dobře zpracovanou technologii, škoda jen, že panelů nebylo víc.

10/06/2010

Bannerová lotynka od UNIQLO

Po navoněných bannerech se objevila další netradiční bannerová kampaň. Značka oblečení UNIQLO uprostřed sezónních výprodejů zavedla speciální slevovou nabídku, která se měnila každý den. Kampaň fungovala na principu „Děkujeme, přijďte zas“, a proto zákazníci dostávali ke každému nákupu los, který mohl obsahovat slevu na další nákup. Žádná velká novinka. Ale vzhledem k tomu, že UNIQLO je i velmi aktivní na internetu, rozhodli se kampaň podpořit i netradiční on-line kampaní - bannerem, jaký tu ještě nebyl. A tady to začíná být zajímavé. Japonská společnost IMG SRC pro UNIQLO totiž vytvořila speciální bookmarklet a blog widget, který po použití jednoduše přeměnil veškeré použité obrázky na hrací losy od UNIQLO.

Pokud jste našli ten správný, dostali jste tašku, pokud ne, zobrazila se vám pouze reklama. K ještě výraznějšímu rozšíření napomohlo oslovení bloggerů, aby si sami nainstalovali widget na blog. Motivací byla případná výhra na obou stranách. Evidentně byla dostačující, protože widget byl během jednoho měsíce (12/2009) nainstalován na 5000 blogů a celkově vygeneroval krásných 2,8 miliónů prokliků. Nemluvě o tržbách, které zaznamenaly nárůst o více než 100 % (on-line i off-line). Tomu se říká netradiční přístup proti narůstající bannerové slepotě. Case study najdete zde.


07/06/2010

Nechce se vám čekat až dozrají třešně? Najděte si duhový Skittlovník!

Skittles je značka bonbónů, které se vyznačují tím, že mají všechny barvy duhy a které také mají, především ve Spojených státech, obrovský prodej. Pro svoje fanoušky na Facebooku, kde si je oblíbilo úctyhodných 4,7 miliónů uživatelů, nechali agenturu EVB vytvořit aplikaci „Mob the Rainbow“, která umožňuje hlasovat a rozhodnout o zásadních otázkách života a smrti, jako například jaký Skittles šperk by hrdě nosili, ale také o Skittles akcích, které se následně realizují. Tou první bylo doručování Valentýnských přáníček zasypaných Skittles. Těch se nashromáždilo přes 44 000 a byly doručeny svým adresátům speciálním Skittles Cupidem.

Tentokrát se fanoušci mohli rozhodnout mezi mexickou „Skittles“ kapelou ve výtahu, ponožkovou měsíční chůzí a vítězným Skittlovníkem. Nutno říct, že hlasy téměř 41 000 uživatelů byly dost vyrovnané.

V čem spočívala celá akce? Tým Skittles přeměnil obyčejný strom, který je obsypán pytlíky bonbónů, hračkami s bonbóny uvnitř, spoustou košíků, dóziček a dokonce i kufrů, ve kterých je nespočet Skittles pytlíčků. Po opatrném okukování se kolemjdoucí začali zastavovat a nakonec strom vyvolal všeobecné nadšení a celodenní rozptýlení. Co značka považovala za důležité je, že si lidé evidentně necpali bonbóny jen do vlastní kapsy, ale především je štědře sdíleli se všemi okolo. 

Fanouškovská stránka Skittles na Facebooku je vcelku živá a další napojení na realitu, tj. to, že tým Skittles odhlasované akce opravdu realizuje, jen zvyšuje motivaci uživatelů se zapojit do hlasování. Můžeme se jen těšit, co si tým Skittles vymyslí příště.

04/06/2010

3D mapping se posouvá o kousek dál

3D mapping projekce je stále častějším způsobem, jak netradičně a stylově představit značku a vyvolat nějaký ten buzz. Jde v podstatě o vytvoření světelné projekce přesně na míru projekční plochy - například čela budovy nebo automobilu - na níž je světelná instalace sestavena tak, že vzbuzuje dojem trojrozměrného obrazu, který z plochy vystupuje, mizí v ní nebo si pohrává s jejími jednotlivými částmi. Kouzlo spočívá právě v této hře světla a prostoru, ve které jsou soustavně využívány prvky původního pozadí a v zápětí jsou díky světlu zcela ignorovány. Světelná technologie umožňuje zobrazit jakékoliv další objekty trojrozměrně.

Značka BMW v Singapuru posunula běžné mapping projekce tím, že poprvé promítala video na dvě oddělené budovy a navíc ze dvou projektorů, precizně synchronizovaných. Výsledek rozhodně stojí za zhlédnutí.

Mezi další kvalitně zpracované projekce určitě patří i instalace na podporu 3D TV od společnosti Samsung.

Mapping se už nějakou dobu používá ke komerčním účelům a nemusí se vždy realizovat jenom na zdech budov. Jde sice spíše o drobnější akce jako třeba promítání na automobily při přehlídkách, ale potenciál k oslovení cílových skupin mají i jiné (a větší) plochy, jako třeba sportovní stadióny .


Komerční využití nicméně stále není tím nejčastějším, jde spíše o zajímavý event s možností solidního zásahu cílových skupin. Pár se jich odehrálo i v Praze, například v atriu hotelu Hilton nebo na fasádě domu U Hybernů. 3D projection mapping má rozhodně potenciál.

21/05/2010

Fejsbůček

Fejsbůček je nová služba pro český internet, která spatřila světlo světa teprve před několika málo týdny a přesto už jeho adresa www.fejsbucek.cz pevně zakotvila v boomarcích českých marketerů. Čím si takovou pozornost zasloužila? Především tím, že konečně zmapovala české stránky, aplikace a skupiny na českém Facebooku. Už si nemusíme číst pouze globální reporty o úspěších firem, jakou je například Zynga, konečně se můžeme rozhlédnout, jaké stránky mají v oblibě čeští uživatelé Facebooku, jaký sociální marketing používají české firmy a obecně jaké nározové proudy se šíří komunitou českých uživatelů na Facebooku, jejichž počet již přesáhl úctyhodnou hranici 2.600.000!


Hlavními pilíři Fejsbůčku jsou:

- globální přehled o počtu uživatelů, věkových skupinách a rozložení mezi muže a ženy

- žebříček českých stránek (Facebook Pages) s největším počtem fanoušků (nebo chcete-li "lajkerů")

- žebříček českých aplikací s největším počtem aktivních hráčů

- žebříček českých skupin s největším počtem členů

- statistika sdílení a obliby českého internetového redakčního obsahu


Za vypíchnutí určitě stojí právě poslední zmiňovaná statistika sdílení redakčního obsahu. Jde o novou funkci Fejsbůčku, která zásadně může ovlivnit vnímání úspěchu online médií. Doposud se internetové magazíny poměřují počtem unikátních uživatelů a shlédnutých stránek, ale Fejsbůček přichází s unikátní možností jak vyhodnotit kvalitu obsahu. Pokud souhlasíte s názorem, že počet sdílení, "lajkování" a komentování článků na Facebooku je objektivním měřítkem jeho kvality, tak vám Fejsbůček bude velkým pomocníkem.


Fejsbůček ve všech svých statistikách pracuje na bázi logování denních záznamů, a tak je možné sledovat a vyhodnocovat také trendy. Výborná je snadná možnost porovnávání s ostatním obsahem na Facebooku a komu by se zdál plný výčet stránek a aplikací příliž rozsáhlý, tak mu poslouží možnost ukládání vybraných do privátního seznamu oblíbených a sledovat tak jen to, co je pro koho zajímavé. Pravdou totiž je, že český Facebook je plný pubertálních výlevů, které mnohdy porušují nastavená pravidla.

Jakub Mach, CEO Micromedia